Калоян Радулов е от онези хора, които притежават предприемачески дух, целеустременост и ясна визия за бъдещето. Завършил e специалност "Бизнес мениджмънт" в Coventry University, Великобритания и е един от собствениците на ELICA YARD, част от ELICA Group – успешна семейна компания на територията на град Силистра. Част е от екипа на организацията "Бъдеще за Силистра" и със своя личен пример мотивира и вдъхновява околните.
Как се роди първоначалната идея за създаването на Elica Yard?
Аз станах част от компанията впоследствие. Идеята е на баща ми - Йордан Радулов и на негов приятел (който вече не е част от компанията). Първоначалната идея беше производството на малки моторни лодки. След това, с приятеля на баща ми започнахме обиколки по изложения, да се срещаме с консултанти и архитекти (първата фаза на проучване). Видяхме, че ако се насочим към нишата на катамараните или така наречените многокорпусни яхта, ще имаме успех. След още проучвания, решихме да се насочим към моторен 50 футов катамаран - осъзнахме, че това е точната ниша. В началото беше доста трудно, не ни приемаха на серозно, но имаше едно студио, чиито екип ни обърна внимание и с тях започнахме работа по първия модел и дизайн през 2019 г. Отне ни около една година да приключим с концептуалния дизайн и през това време стартирахме търсене, закупуване и ремонтиране на сграда и всички останали етапи.
Кои са главните елементи за стартирането и разработването на успешен семеен бизнес в град Силистра?
Най-често в малките градове бизнесите са семейни. Нужни са изключително много упоритост, работа, много компромиси и толерантност към членовете от семейството, с които сте в бизнес сътрудничество. Когато работиш със семейството си е налице предизвикателството от факта, че се познавате много добре извън деловата среда, и понякога ефективното изпълнение на задачите е малко по-сложно. Но с времето се наблюдава взаимна адаптация към характерите, всички пречки се изглаждат и в крайна сметка се появяват добрите резултати. Работата със семейството се превръща в предимство, тъй като сте много по-сплотени и доверието един към друг е много по-голямо.
Наблюдава ли се тенденция за разширяване на пазара нa лyĸcoзни плaвaтeлни cъдoвe?
Да, наблюдава се такава тенденция. В световен мащаб в определени етапи има кризи и намаляване на продажбите, но впоследствие независимо колко дълги са кризисните периоди, е налице възстановяване и купувачите инвестират правилно бюджета си при избор на луксозни плавателни стоки. Като всеки друг пазар, има възходи и падения, но ние сме насочени към един нишов сектор, който предлага катамарани и винаги е успешен и печеливш.
Кои са основните разлики между катамараните и тримараните? Разкажи ни малко повече за главните компоненти на разработката им.
По-скоро мога да разкажа за разликата между еднокорпусните яхти и катамараните. Реално яхта е всеки един плавателен съд, който е предназначен за отдих. В случая, ние произвеждаме двукорпусни яхти. При тях предимствата са няколко. Едното е, че са много по-стабилни. Тези, които нямат опит в мореплаването и страдат от морска болест, се чувстват много по-добре на такъв плавателен съд. Също така са много по-просторни, тъй като имат два корпуса, имат платформа, която се пада главната палуба. Те са доста по-икономични откъм гориво. Единственият им недостатък е, че са една идея по-скъпи, основно защото заемат място колкото две еднокорпусни лодки. В момента наблюдаваме ръст в потреблението и пазара на катамараните.
Компанията е на международно ниво, сътрудничи си с чуждестранни производители и част от екипа са хора от различни националности. Кое е основното, което ви сплотява до такава степен, че всяко едно различие да бъде загърбено?
Наистина работата с хора от различна националност и всъщност най-общо казано работата с хора е голямо предизвикателство. Това, което ни обединява, е страстта към предизвикателствата. Още по време на интервютата, когато наемаме служители, аз се старая да съм изключително искрен. Онези, които избират да работят с нас показват, че искат да се борят, води ги желанието за доказване и развитие. В момента стандартът на пазара е нещо, което ни движи и сплотява.
Интервюто изготви: Линда Вейл