Разговаряме с младия, иновативен творец Николай Калчев, който ни въвежда в света на дигиталното рисуване доказвайки, че изкуството е необятно, когато успее да съчетае в себе си съвремието и традицията. Работи основно на свободна практика с клиенти по поръчка-създава портрети, карикатури, рисува стени. Прави и свои самостоятелни проекти-идеи за настолни и компютърни игри, както и в последно време дърводелски неща. От 5 години създава модели за тениски към постоянен клиент на различни тематики.
Дигиталното рисуване за теб е…
Фокусирано върху крайния резултат, като не се спестяват всякакви техники, за да се получи търсеният ефект. Например, това, че позволява да се ползва автоматична симетрия, правилни форми, 3D модели и снимки за основа, улесняват процеса, за да може човек да се фокусира върху креативната част повече.
Кои са любимите ти съвременни (дигитални) и класически художници?
От класическите - Борис Валехо, Луис Ройо, Джули Бел, Франк Фразета. Особено Борис, чийто работи са толкова изгладени и реалистични, че на пръв поглед не можеш да кажеш, че са рисувани с бои. От дигиталните – в последно време разглеждам илюстрации от играта Gwent по поредицата "Вещерът" и там има много талантливи полски художници, които първо рисуват тип боя, после анимират и раздвижват картината на слоеве, и ефекта е драматичен.
Какво е мнението ти за класическото изобразително изкуство и неговите отделни стилове и направления?
Мисля, че във всичките си направления то продължава да има място в наши дни, и там се набляга на ефекта от самия материал, използваната медия. Както всичко ръчно изработено, и факта че има само един оригинал, то има по-голяма стойност за ценители. Дигиталното изкуство е повече ориентирано към резултати и приложимост в наши дни – например да се направят графики за игра/филм, докато традиционната медия е повече за декорация.
Разкажи ни малко повече за цялостния процес по създаването на една дигитална картина.
Не е особено по-различно от традиционното рисуване – пак започвам със скица, която се избистря в процеса, но тук може да се коригира фино, примерно чрез инструменти които разтеглят или кривят векторни линии. Има и функция, която стабилизира химикалката и прави по-гладки линии, както и гума, която автоматично трие цялата линия до точката на пресичане с друга. Това позволява да не се губи замах – просто изтегляш по-дълга линия и изтриваш излишното. Така можеш и да добиеш конкретна извивка, която търсиш. Стабилизацията е важна също заради това, че рисуването върху таблет или екран не е точно като върху хартия или платно, и нямаш нужното „захапване” върху писеца. Добре е художникът да си запазва повечето отделни обекти на слоеве, за да може да прави по-изчистена и лесна корекция при нужда. За сметка на това, клиентът очаква лесни корекции, така че това е изискване до голяма степен.
Още нещо ключово – през цялото време е добре картината да се обръща огледално периодично, като така веднага лъсват неща, които не са на мястото си. Традиционно се прави просто с огледало, но тук е по-лесно.
Как оценяваш нивото на изкуството в Силистра?
Харесва ми, че се правят инициативи от групите художници тук, като изрисуването на трафопостове, както и оградата до ДАП. Мисля, че може да се нарисуват още много фасади, и това ще отвори обстановката много.
До колко е вярно твърдението, че „всичко ново е добре забравено старо”?
Вярно е, тъй като историята и тенденциите се въртят – просто са в съвременен облик. От друга страна, много творци са били фенове като малки на нещо, и когато вече получат възможността те да създават, се насочват към тези си интереси. Затова например имаме възход на 90-тарски тематики в развлекателната сфера.
Какво вдъхновява творчеството ти?
От година – две работя основно по модели за тениски, базирани на различни митологии. Чета много интересни неща по темата и искам да ги пресъздам така, че да изглеждат ефектно. Сферата е много богата, а голяма част не е изобщо известна. Например в последно време по славянска митология започнаха да се правят фентъзита, келтската е много епична, индийската, маорската, японската също е учудващо слабо известна – там е пълно с богове и природни духове, които не съм срещал особено.
Пожелай нещо на читателите ни.
Пожелавам ви да развивате талантите си, защото всеки може чрез практика да успее. Талантът е на първо място желание и интерес, другото идва с практиката. Създавайте и експериментирайте, за да намерите своя собствен почерк.
Интервюто изготви: Линда Вейл