Геомил Георгиев работи на американския пазар в областта на дропшипинга и е от онези хора, които не спират да ни доказват, че населеното място не е пречка за развитието на успешен и печеливш бизнес. Започва първите си опити в тази област преди 16 години, когато социалните мрежи все още не притежават днешната популярност. В момента работи по няколко обещаващи бизнес модела и от няколко години води курсове и семинари по темата в цялата страна.
За печелившите стратегии, постоянството и предимствата на дропшипинга той разказва пред topinfo.bg.
Как и кога реши, че онлайн търговията ще бъде твоята основна дейност?
През 2000 година започнах работа като системен администратор в Здравна Каса в Силистра и там се появи интереса ми към компютрите. Натрупах доста знания и умения които, биха били добре платени на запад , но аз имах силно желание да живея в Силистра но да получавам висока заплата като на запад. И така постепенно започнах да се интересувам как може двете неща да се случат едновременно и осъзнах че това е напълно възможно да се случи онлайн. Започнах постепенно да работя в тази посока и 2005 година осъществих тази си цел. В момента работя по няколко бизнес модела : Класически Дроп Шипинг, Онлайн Арбитраж, Амазон FBA и Амазон FBM.
Разкажи ни малко повече за първите си опити в тази област.
Започнах напълно от 0-та през 2005 година създавайки американска компания и започвайки да градя собствен сайт за продажба на американския пазар и 6 месеца по късно дойде и 1-вата ми онлайн продажба. Не беше никак лесно , тъй като по това време нямаше фейсбук и групи в които да се споделя опит, нямаше YouTube видеа или каквито и да е форуми по темата. Всичко правех сам на метода проба грешка , който в момента е абсолютно невъзможен в онлайн търговията.
Какви са основните предпоставки за успешна онлайн търговия и какъв съвет би дал на всеки един, който е тръгнал по твоя път?
Най-Важното е КЪСМЕТ. И след това търпение. Последните 4 -5 години преподавам и водя доста курсове и семинари по темата из цяла България и виждам как младите са нахъсани, но нетърпеливи. Искат да започнат днес и ако може утре да са направили първата си продажба. Прегарят и се демотивират защото нямат търпение и защото си поставят големи цели . Друго не по-малко важно е постоянство. Нещата в областта на онлайн търговията са много динамични и постоянно има промени към които трябва да се адаптираме и да сме постоянни в преследване на целите си. Защото както и в живота, в онлайн търговията имаме движение нагоре, надолу нагоре, надолу... и трябва да сме готови за периодите „на долу“.
Кои са предизвикателствата, с които се сблъсквал през годините що се отнася до развиване дропшипинг бизнес и налагането му на американския пазар?
Първо да обясня на читателите Ви какво е това „Дропшипинг“ . Дроп Шипънгът е бизнес модел, (наречен от някой още „безналична търговия“) при който продаваме стока, която не притежаваме. Дори може никога да не сме я виждали на живо. И след като продадем дадена стока на едно място (например собствен сайт или собствен еBay магазин), с парите на клиента я купуваме от друго място , разбира се на по-ниска цена. И така реализираме продажба и печалба без да сме притежавали стоката и без да е нужно да имаме пари с които предварително да я купим. Просто ползваме парите на клиента. Ако стандартната търговия може да се опише с „купи-продай“ при дропшипингът е точно обратното „продай-купи“.
Та отново да се върна на въпроса. Най – големите предизвикателства са свързани точно с тези непрекъснати промени които се случват в google , Facebook, Amazon, eBay , PayPal и т.н , с които трябва непрекъснато човек да се съобразява и да е в крак с нововъведенията и промените. Понякога това малко изтощава, защото тъкмо човек свикне с нещо, правилата се променят и всичко започва наново... учене , тестване, чакане... човек трябва да е наясно с всичко.
Но когато говорим за дропшипинг, трябва да се има предвид, че има няколко различни модела дропшипинг които доста се различават и някой са доста по-лесни за осъществяване и по-бързи , докато други са доста по-бавни. Същото е и с печалбата. При едни тя е по-голяма, при други по-малка.
Как оценяваш цялостното ниво на онлайн търговията у нас?
На този етап без да ангажирам някого с мнението си, аз считам че в България все още няма електронна търговия и не се очертава скоро да се появи. Това, че има множество онлайн сайтове не означава непременно онлайн търговия. Лично за мен ако в една дори и онлайн сделка , в един от етапите и присъства думата „наложен платеж“ това автоматично изважда тази сделка от графата „онлайн търговия“ . За мен онлайн търговия е, когато клиента купувайки стока онлайн, заплаща за нея в МОМЕНТА на купуването. А не след 5-10 или 15 дни когато я получи. Това е онлайн търговия – когато има извършено онлайн плащане! Всичко останало е онлайн реклама, при която плащаш за стоката, когато я видиш в офиса на Еконт или Спиди . Което вече не е онлайн търговия. Просто българина няма манталитета да плаща онлайн заради страха, че някой ще го измами или ще му източи дебитната карта. Докато това не се промени – онлайн търговия в Българи няма как да съществува.
Кои са основните ниши, в които развиваш дейността си?
Зависи за кой бизнес модел говорим . В така наречения класически дропшипинг, при който продавам на собствени сайтове и работя с партньорски складове – оперирам в 2 ниши. „Дом и градина„ и „Домашни Любимци“ . Тази търговия осъществявам в USA с американската ми фирма. Докато при така наречения „Онлайн Арбитраж“, който е разновидност на дропшипинга работя във всички ниши в които има продаваеми продукти. Тази дейност извършвам в UK. А при бизнес модела Амазон FBA съм в нишата с козметика.
Коя от двете стратегии е по-печеливша- платената реклама или системното създаване на органичен трафик и защо?
Най-вероятно комбинация от двете заедно. Но аз съм приел да не разчитам на реклама и не рекламирам. Разчитам на органичния трафик, който бавно и постепенно увеличавам. Въпреки че се набавя по-бавно , той на практика е безплатен и в дългосрочен план дава резултати. Докато платената реклама в някой случай може да доведе и до загуби ако не се прави правилно. Така, че в краткосрочен план рекламата би носила много добри резултати , докато в дългосрочен аз залагам на органичния трафик от търсачките.
Как оценяваш нивото на бизнеса в Силистра?
Трудно ми е да отговоря на този въпрос, тъй като аз нямам никаква търговска дейност в България. Естествено и в Силистра. Тъй като наблюденията на бизнеса са ми в чужбина по специално USA и UK, не бих се ангажирал с мнение за бизнеса в Силистра. Но от това което виждам, а и от случки през последната седмица – работа има много – но на хората не им се работи.
Кои са любимите ти места в града?
Много харесвам Силистра и не мога да си представя да живея другаде. Възможностите, които онлайн бизнеса ми дава, позволяват да работя в цял свят, а да живея в Силистра. За това не бих сменил града ни за нищо на света. Любимите ми места са много. Дунавският парк, Кантона, центъра…
Пожелай нещо на читателите ни.
Пожелавам им да открият възможностите на онлайн търговията! Защото в момента, в който света се е превърнал в едно голямо село, възможностите на онлайн търговията са неограничени. А възможността да работиш в Силистра и да изкарваш американски заплати е примамлива и постижима. :) Но най- вече им пожелавам късмет. Защото всичко друго онези на Титаник са имали.....
Интервюто изготви: Линда Вейл
Фотограф: Георги Марков