В пъти по-големи колони с чакащи камиони, още по-трудно преминаване на границата и въобще цялостен блокаж на трафика предстои да се случи при "Дунав мост" до Русе. Причината е дългоочакван ремонт, който трябва да подмени износения асфалт, безбройните неравности и дупки от българската страна на моста. Румънската беше ремонтирана през 2015 г.
Съоръжението, построено още през 50-те години на миналия век, е надхвърлило многократно капацитета си да понася тежкия трафик, а основен ремонт досега така и не му е правен. След повече от една година изработване на техническия проект, Агенция "Пътна инфраструктура" най-накрая обяви обществена поръчка за избор на изпълнител за основен ремонт на моста между Русе и Гюргево на път I-2. От нея става ясно, че ремонтните дейности ще продължат поне две години, а през това време трафикът ще се пропуска етапно само през едно платно за движение. И тъй като ферибот там няма, това означава огромни задръствания, икономически загуби за транспортните оператори, по-труден достъп до летището в Букурещ и въобще нова бариера между България и Румъния. Но ще има и печеливши - новопостроените тип паркинги в града. Все пак оттам минават по 1200 камиона на ден в посока.
В момента също тече ремонт на "Дунав мост", след като преди две седмици дефектира гребовидна фуга на хоризонталната част на мостовото съоръжение, което затрудни преминаването през българо-румънската граница и доведе до близо 10-километрова колона от автомобили по бул. "България" в Русе. Миналата сряда пък се стигна до катастрофа на камион на моста заради превишена скорост и дефект на една от фугите. Това доведе до спиране на движението за 4 часа всяка нощ, тъй като по това време от денонощието натовареността на граничния пункт е по-малка.
За първи път в историята - основен ремонт на Дунав мост
Основен ремонт на "Дунав мост" до момента не е извършван. Преди повече от 22 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка, посочват от АПИ.
Техническият проект предвижда основен ремонт на съоръжението, цялостна подмяна на асфалтовата настилка, на панелите, хидроизолация, нови предпазни огради, ограничителни системи, маркировка и т. н. Трасето на българска територия е с обща дължина 1057 метра и има две ленти за движение. Важно уточнение е, че жп маршрутът по моста не е в обхвата на сегашния ремонт и зависи от НКЖИ.
Кандидатите могат да подават оферти до 28 септември 2023 г., а прогнозният срок за изпълнението на ремонта е 730 календарни дни. Той ще започне да тече непосредствено след подписване на договор с изпълнителя. Ако няма обжалвания, е възможно това да се случи още в края на тази година.
Индикативната стойност на поръчката е близо 21 млн. лева без ДДС и не е пределна. Сумата обаче не изглежда внушителна на база скорошния ремонт от румънската страна, който бе за 30 млн. евро. (през 2015 г.) и голямата инфлация от тогава в строителния сектор. Което предполага, че ще се правят само козметични подобрения.
Изпълнението ще се финансира от държавния бюджет. Планирано е поръчката да се изпълнява по програма "Основен ремонт". Като основен критерий за възлагане се посочва "икономически най-изгодната оферта".
Очаква се кандидатите да имат и нужния капацитет за работа по тези дейности и опит с подобни проекти.
Как ще се управлява трафика
Русенци още помнят трудностите при ремонта на румънската част на моста преди 8-9 години. Тогава трафикът бе силно затруднен, опашките стигаха околовръстното на града, а много от пътниците редовно изпускаха полети от Букурещ заради лошо управление на трафика.
Сега обаче ситуацията може да е дори по-лоша, защото пътникопотокът и товаропотокът са увеличени значително (достига средно към 1200 ТИР-а в посока на ден) и е още по-затруднен след началото на руската инвазия в Украйна. По неофициална информация на "Капитал" от гранична полиция в Русе, при изпълнението на ремонтните дейности няма да се спира изцяло движението по Дунав мост, но ще се организира само в едната лента. През 10-15 мин. ще се пускат преминаващите във всяка посока. Бъдещият изпълнител ще трябва да съдейства за организиране на трафика по време на активните ремонтни дейности през денонощието, а след това ще се поема от Гранична полиция.
За пренасочване на трафика не може да се говори, защото той е огромен и никой друг пункт не би могъл дори частично да го поеме. В същото време Министерският съвет още се бави с разрешението на пускането на фериботната линия Русе - Гюргево, казват още от Гранична полиция. Колкото до "Дунав мост 2" при Видин - там проблемът е с довеждащата инфраструктура. Пътят Ботевград - Видин все още се изгражда и пренасочването на тировете натам само може да забави пускането му.
Източник: Капитал